Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Pawłowicka 1
47-208 Reńska Wieś
pokój nr 15 / I piętro/, tel. 774053220
Zgłoszenie urodzenia dziecka
Podstawa prawna: art.38-41 ustawy z dnia 29 września 1986 r. ustawa o aktach stanu cywilnego (Dz. U.1986 r., Nr36, poz.180 z poźniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
Zgłoszenie urodzenia dziecka (wydaje lekarz),
-
Dowody osobiste rodziców,
-
Odpis skrócony aktu małżeństwa (w zalezności od stanu cywilnego matki akt małżeństwa z adnoracją o rozwodzie lub separacji, odpis aktu zgonu współmałżonka).
Opłaty: bez opłat
Termin załatwienia: niezwłocznie
Termin załatwienia: niezwłocznie
Tryb odwoławczy: Strona ma prawo wniesienia skargi ustnej lub pisemnej do Wójta Gminy.
Zawarcie związku małżeńskiego - ślub konkordatowy
Podstawa prawna: Art.1 & 2, art. 3-15 ustawy z dnia 25lutego 1964 Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 1964 r.Nr 9,poz.59 z póżń. zmianami oraz art.12, art53-56 ustawy z dnia 29 września 1986, Prawo o aktach stanu cywilnego( Dz. U. z 1986r. Nr 36 poz. 180 z późn. zmianami Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, Warszawa 28 lipca 1993r. (Dz.U. z 1998 r. Nr 51, poz. 31).
Wymagane dokumenty:
w przypadku panny i kawalera
-
odpisy skrócone aktu urodzenia
w przypadku pozostałych osób:
-
odpisy skrócone aktu urodzenia
-
odpisy skrócone aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie,
-
odpis aktu zgonu współmałżonka
Opłaty: za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
Termin załatwienia: niezwłocznie
Tryb odwoławczy: strona ma prawo wniesienia skargi pisemnej lub ustnej do Wójta Gminy.
Uwagi: Zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa jest ważne trzy miesiące od daty jego wystawienia.
Zawarcie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
Podstawa prawna: Art.1 &1, art. 3-15 ustawy z dnia 25 lutego 1964 Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz.59 z późniejszymi zmianami oraz art. 12, art. 53-56 ustawy z dnia 29 września 1986 Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późn. zmianami).
Wymagane dokumenty:
w przypadku panny i kawalera
-
odpisy skrócone aktu urodzenia
w przypadku pozostałych osób
-
odpisy skrócone aktu urodzenia,
-
odpisy skrócone aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie,
-
odpis aktu zgonu współmałżonka.
Opłaty: za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
Termin: obowiązuje miesięczny termin oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
Tryb odwoławczy: strona ma prawo wniesienia skargi pisemnej lub ustnej do Wójta Gminy.
Uwaga: w przypadku gdy jedną ze stron jest cudzoziemiec:
-
odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego,
-
zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa, wydane przez właściwy organ w kraju cudzoziemca lub przedstawicielstwo dyplomatyczne, postanowienie sądu rejonowego zwalniające od obowiązku przedstawienia zaświadczenia o zdolności prawnej,
-
dokument uprawniający do pobytu w Polsce.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą
Podstawa prawna: Art. 71 ustawy z dnia 29 września 1986 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r, Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami).
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o wydanie zaświadczenia
-
do wglądu: dowód osobisty, odpisy skrócone aktów urodzenia, odpisy skrócone aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, odpis aktu zgonu współmałżonka.
Opłaty: za wydanie zaświadczenia- 38 zł.
Termin: niezwłocznie po wpłynięciu podania.
Tryb odwoławczy: strona ma prawo wniesienia skargi pisemnej lub ustnej do Wójta Gminy
Uwagi: zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą jest ważne trzy miesiące.
Wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego
Podstawa prawna: Art. 4 ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy ( Dz. U. z 1964 r., Nr 9 poz. 59 z późniejszymi zmianami.
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
-
dokument potwierdzający uzasadnienie wniosku.
Opłaty: za wydaną decyzję- 39 zł.
Termin: niezwłocznie po wpłynięciu podania.
Tryb odwoławczy: odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem Kierownika USC, ktory wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Wniosek o wpisanie do polskich ksiąg aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą
Podstawa prawna: Art.73 ustawy z dnia 29 września 1986 roku , Prawo o aktach stanu cywilnego(Dz. U. z 1986 r., Nr 36 poz.180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o wpisanie do polskich ksiąg aktu stanu cywilnego za granicą
-
załączniki: oryginalny odpis aktu zagranicznego wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego na język polski,
-
do wglądu dokument stwierdzający tożsamość.
Opłaty: za wydaną decyzję- 50 zł
Termin: do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni)
Tryb odwoławczy: odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie.
Uwagi: wnioskodawcą może być osoba, której akt dotyczy, posiadająca pobyt stały lub ostatnie miejsce pobytu stałego na terenie gminy Reńska Wieś.
Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Podstawa prawna: Art. 36 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o uzupełnienie tresci aktu stanu cywilnego,
-
załączniki: dokument stanowiący podstawę uzupełnienia,
-
do wglądu dokument tożsamości.
Opłaty: za wydaną decyzję - 39 zł.
Termin: do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni)
Tryb odwoławczy: odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie.
Wniosek o sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego
Podstawa prawna: Art. 28 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek o sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego,
-
Załączniki: dokument stanowiący podstawę sprostowania,
-
Do wglądu dokument tożsamości.
Opłaty: za wydaną decyzję- 39 zł
Termin: do 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni
Tryb odwoławczy: odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie.
Wniosek o ustalenie i odtworzenie aktu stanu cywilnego
Podstawa prawna: Art. 34- 35 i art. 70 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o odtworzenie aktu,
-
załączniki: zaświadczenie z USC , w którym akt powinien się znajdować o zniszczeniu lub zaginięciu księgi, posiadane dokumenty posiłkowe dotyczące danej osoby ubiegającej się o odtworzenie aktu, zaświadczenie z USC Warszawa- Śródmieście lub Łódź- Śródmieście o niefigurowaniu aktu w księgach posiadanych przez te urzędy, jeżeli zdarzenie miało miejsce poza obecnymi granicami kraju,
-
do wglądu dokument tożsamości.
Opłaty: za wydaną decyzję- 39 zł
Termin: do 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni
Tryb odwoławczy: odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie.
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
Podstawa prawna: Art. 79- 83 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
-
do wglądu dokument tożsamości
Opłaty: za odpis skrócony- 22 zł, za odpis zupełny - 33 zł, za zaświadczenie o dokonanych wpisach lub o ich braku, oraz o zaginięciu lub braku księgi stanu cywilnego - 24 zł
Termin: niezwłocznie po wpłynięciu podania
Tryb odwoławczy: strona ma prawo wniesienia skargi ustnej lub pisemnej do Wójta Gminy.
Uwaga: O dokumenty stanu cywilnego może ubiegać się osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo i przedstawiciel ustawowy oraz każdy kto wykaże w tym interes prawny.
Wniosek o wydanie odpisu skroconego/ zupełnego aktu stanu cywilnego- pobierz wniosek (*pdf)
Rejestracja zgonu
Podstawa prawna: art. 64- 67 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r. Nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane dokumenty:
-
karta zgonu wydana przez lekarza;
-
dokument tożsamości osoby zmarłej,
-
książeczka wojskowa osoby zmarłej,
-
do wglądu : dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon, dokument stwierdzający tożsamość współmałżonka
Opłaty: brak opłat
Termin: niezwłocznie
Tryb odwoławczy: strona ma prawo wniesienia skargi pisemnej lub ustnej do Wójta Gminy
Uwagi:do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
-
małżonek lub dzieci zmarłego,
-
najbliżsi krewni lub powinowaci,
-
osoby zamieszkałe w lokalu w którym nastąpił zgon,
-
osoby które były obecne przy zgonie.
Informację wytworzyła: Teresa Jasiulek